Schooltuinen

De schooltuinen in Warnsveld bestaan al meer dan 100 jaar en dat is op zich al een bijzonder gegeven. Ooit ontstaan bij de kostschool van huize “Welgelegen” en later voortgezet door een aantal vrijwilligers aan het Dahliapad, centraal gelegen in Warnsveld.

Het doel is om kinderen te leren wat er komt kijken bij het kweken van allerlei groenten en bloemen om hen zodoende enthousiast te maken voor de natuur.
Ieder kind krijgt in het voorjaar een eigen perceeltje, netjes schoon en klaar om bewerkt te worden. In de eerste periode wordt er vooral gezaaid en gepoot zoals aardappels, snijbonen, bieten, sperzieboontjes, wortelen, uien, aardappelen, courgettes en kool. Onder het vakmanschap van de enthousiaste vrijwilligers worden de kinderen begeleid bij hun tuinwerkzaamheden.

Heb je een (klein)kind in de groep 6, 7 of 8 van de basisschool, dan is dit een prachtig initiatief. Voor de kosten hoef je het niet te laten; alle zaden en plantjes worden verstrekt en er is altijd deskundige begeleiding aanwezig. Niets zo leuk en leerzaam als een tuintje, waarvan je van de opbrengst ook nog eens heerlijke maaltijden kunt bereiden.

De Warnsveldse schooltuinen zijn actief op Facebook, daar vind je meer informatie en foto’s.